Met pijn in het hart moeten wij jullie informeren over een zorgwekkende situatie binnen onze vereniging.


Beste leden, ouders en betrokkenen,

We maken ons grote zorgen over het voortbestaan van onze club.
Zoals jullie weten draait onze vereniging volledig op vrijwilligers. Zonder hen kunnen we geen trainingen organiseren, geen wedstrijden spelen en geen gezellige en sportieve vereniging blijven. Op dit moment kampen we met een groot tekort aan bestuursleden. Vooral de functie van voorzitter is dringend nodig, deze moet per 1 januari 2026 vervuld zijn.


Wat betekent dit concreet?

Het huidige bestuur heeft aangegeven het seizoen nog af te maken. Tijdens de Algemene Ledenvergadering in mei 2026 zal, als er geen nieuwe voorzitter is gevonden, een besluit worden genomen om de vereniging op te heffen.

Maar: als er op 1 januari 2026 nog geen nieuwe voorzitter is, kunnen we niet starten met de voorbereidingen voor het nieuwe seizoen. Dat betekent dat er vanaf dat moment geen planning wordt gemaakt voor trainingen, teams en competitie.

Concreet houdt dit in dat:

  • Het nieuwe seizoen niet wordt voorbereid;
  • We geen nieuwe trainers werven of huidige trainers vastleggen voor aankomende seizoen;
  • Er geen aanmelding bij de Nevobo plaatsvindt en er geen competitie zal worden gespeeld.


Huidige situatie

Op dit moment is de voorzitter ad interim. Samen met de penningmeester en de technisch directeur blijft hij zich inzetten tot het einde van dit seizoen. Zij helpen bovendien bij een warme overdracht aan een nieuw bestuur, zodat nieuwe bestuursleden goed begeleid worden en de overgang soepel verloopt.

De technisch directeur maakt geen deel uit van het bestuur, maar vervult wél een zeer belangrijke functie binnen de vereniging. Deze rol is van groot belang voor de organisatie van teams, trainers en trainingsschema.


Vacatures die we dringend moeten vullen

Om te kunnen blijven bestaan, hebben we minimaal twee bestuursleden erbij nodig:

  • Voorzitter – leidt de vereniging, bewaakt de koers en vertegenwoordigt de club.
  • Penningmeester – zorgt voor de financiële zaken (stopt per 1 augustus 2026)

Daarnaast zijn er belangrijke niet-bestuurlijke functies, zoals:

  • Technisch directeur – regelt teamindelingen, trainers en volleybalbeleid (stopt per 1 mei 2026).
  • Coördinator wedstrijdleiding – in huur zalen, verdeling wedstrijdleiding.
  • Scheidsrechters contactpersoon – opstellen fluitrooster, begeleiden beginnende scheidrechters.

Wanneer de vereniging kan blijven bestaan, zullen er bovendien meer vrijwilligers en coördinatoren nodig zijn om de verschillende taken binnen de club goed te verdelen.


Wat als we niemand vinden?

Wanneer deze vacatures niet tijdig zijn ingevuld, zal de vereniging in mei 2026 worden opgeheven. Dat zou een groot verlies zijn voor onze leden, onze kinderen en voor het volleybal in Enschede.

Als dit gebeurt, betekent het ook dat er in Enschede geen jeugdvolleybal meer mogelijk zal zijn. Onze vereniging is momenteel de enige die jeugdtrainingen en -competitie aanbiedt binnen de stad. Daarmee zou een belangrijke plek verdwijnen waar kinderen samen sporten, groeien en plezier beleven aan volleybal.


Oproep aan iedereen

Wij doen een dringend beroep op alle leden, ouders en betrokkenen:
kom in actie, juist nu.

Denk niet dat iemand anders het wel zal doen. Ook als je weinig ervaring hebt: het huidige bestuur helpt je graag op weg. Samen zorgen we voor een goede overdracht.

Heb je vragen of wil je je aanmelden? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op via
Henk Dost (interim-voorzitter) 06-20541765 
Johnny Wiersma (penningmeester) 06-41922464

Laten we er samen voor zorgen dat onze vereniging niet verloren gaat.

We rekenen op jullie hulp en betrokkenheid!

 

Met sportieve groet,

Bestuur Volleybal Vereniging Twente ‘05